Privacy verklaring

Privacy verklaring

Werkplan
Gastouder Laura

Pedagogisch werkplan

Dit is het pedagogisch werkplan van 

Laura Hoving
Zetstee 62
9472 VJ Zuidlaren
LRK nummer 272638638

Inleiding/voorstelstukje

Mijn naam is Laura Hoving, en ik werk al sinds 2013 met veel plezier als gastouder. Samen met mijn partner Elwood hebben we een warm gezin met twee kinderen: Ivar (2019) en Mare (2022). In december verwachten we ons derde kindje, waardoor onze familie nog gezelliger wordt. Ook onze trouwe viervoeter, Marley, hoort bij het gezin. Deze lieve hond is gewend aan het gezelschap van kinderen en is vaak bij ons in huis. Hoewel ze inmiddels wat ouder is en graag haar rust opzoekt, gaat ze nog altijd enthousiast mee als we naar de speeltuin of het bos gaan.

Als gastouder werk ik nauw samen met mijn collega en zusje. Ik heb gekozen voor een samenwerking met één bureau, omdat “Tweede Thuis” niet alleen goed bereikbaar is, maar ook altijd behulpzaam. Dit werk geeft me de vrijheid om de dagen flexibel in te plannen, zodat ik er ook kan zijn voor mijn eigen kinderen.

Dagelijks verwelkom ik vijf kinderen onder de vier jaar en één kindje boven de vier jaar in onze opvang. Deze laatste is mijn zoon, die na 14:00 uur bij ons aansluit. Voor de jongere kinderen houd ik persoonlijke schriftjes bij, waarin ik de ontwikkelingen en belevenissen van de dag opschrijf. Ook stuur ik gedurende de dag regelmatig foto’s via WhatsApp naar de ouders, zodat ze een kijkje kunnen nemen in het leven van hun kleintjes. Elk seizoen verstuur ik een nieuwsbrief met een overzicht van de activiteiten, de thema’s waar we aan gewerkt hebben, en de laatste nieuwtjes en mededelingen.

Elke dag gaan we op avontuur met de bakfiets. Of het nu een bezoek aan de speeltuin is of een ontdekkingstocht in het bos, we zorgen altijd voor een leuke en leerzame tijd. Soms nemen we deel aan evenementen in het dorp, mits deze geschikt zijn voor jonge kinderen. Zo zorgen we voor een veilige en gezellige omgeving waarin ieder kind zich thuis kan voelen.

Hier draait alles om een warme en huiselijke sfeer, waar kinderen op een speelse manier de wereld om hen heen kunnen ontdekken. We kijken ernaar uit om nog veel meer mooie momenten te beleven met alle kinderen die bij ons komen spelen en leren.

Gastouders dragen sterk bij aan het welbevinden van een kind ten aanzien van de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.

Door een kind de aandacht te bieden die het nodig heeft, te begeleiden en te stimuleren, alsmede door consequent te handelen en respectvol om te gaan met het kind, geeft de gastouder het kind die eigenschappen mee die nodig zijn om zich te kunnen ontwikkelen tot een zelfstandige en unieke persoon.

Een pedagogisch werkplan van een gastouder is gebaseerd op de manier waarop een gastouder haar werkzaamheden uitvoert in de praktijk. De gastouder kiest een gastouderbureau en handelt naar het pedagogisch beleid van dit bureau.

In het pedagogisch werkplan van de gastouder vertaalt de gastouder het pedagogisch beleid naar de praktijk. De gastouder omschrijft zijn/haar dagelijkse werkzaamheden en de manier waarop hij/zij de kinderen laat ontwikkelen en de gastouder laat duidelijk zien hoe hij/zij werkt aan de 4 pedagogische basisdoelen.

Emotionele veiligheid

Door te reageren op signalen en behoeften van het kind, rekening houdend met karakter, eigenheid, stemming, de ontwikkelingsfase en het inspelen op emoties ervaren kinderen een gevoel van emotionele veiligheid.
Gastouders gaan op een sensitief-responsieve manier om met de kinderen, met als uitgangspunt om zich vanaf de geboorte autonoom te ontwikkelen.

Gastouders begeleiden het kind, forceren het niet in de ontwikkeling, maar bieden de begeleiding aan in de zone van de naaste ontwikkeling en daarbij tonen gastouders respect voor de autonomie van kinderen.
Het stellen van grenzen en het bieden van structuur legt een veilige basis, een ‘tweede thuis’, waar ze kunnen ontspannen, zichzelf mogen zijn en zich prettig en geborgen voelen.

Als gastouder hecht ik veel waarde aan de emotionele veiligheid en het welzijn van elk kind. Dit doe ik door een warme en vertrouwde omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig en geborgen voelen. Elke ochtend begin ik met een persoonlijke begroeting; ik noem elk kind bij naam en vraag hoe het met hen gaat. Ook vraag ik aan de ouders of er nog bijzonderheden zijn, zoals hoe de nacht is verlopen. Samen met de kinderen zwaaien we de ouders uit bij het raam. De kinderen mogen zelf kiezen of ze op een stoel of tafel willen staan of dat ik ze optil. Zo begint de dag altijd met een persoonlijk moment van aandacht.

Wanneer er bijsturing nodig is in het gedrag, neem ik het kind even apart. Op ooghoogte leg ik rustig uit wat ik minder leuk vond aan het gedrag, waarom dit zo is, en welk gedrag ik liever zou zien. Ik help het kind om dit nieuwe gedrag te oefenen, zodat het zich hierin gesteund voelt. Tijdens het spelen houd ik de kinderen nauwlettend in de gaten. Als het samenspel niet soepel verloopt, ga ik erbij zitten om te helpen en te ondersteunen. Toch probeer ik de kinderen eerst zelf hun conflicten op te laten lossen, zodat ze leren om samen te spelen en problemen aan te pakken. Mocht een kind moeite hebben om mee te doen, dan verzinnen we samen een leuke activiteit waar ik vervolgens ook andere kinderen bij betrek.

Een belangrijk onderdeel van mijn opvang is het observeren van het spel en de interacties tussen de kinderen. Deze observaties deel ik met de ouders, zodat we samen een volledig beeld hebben van het gedrag en de ontwikkeling van het kind, zowel thuis als bij de opvang. Daarnaast besteed ik veel tijd aan individuele momentjes met elk kind, zodat we een sterke en vertrouwde band kunnen opbouwen.

Tijdens de dag zijn er meerdere ‘tafelmomentjes’ waarin we samen eten, praten, zingen en activiteiten doen. Elke dag begroeten we elkaar en noemen we de namen van de kinderen die er zijn. Dit bevordert het gevoel van samenhorigheid en zorgt ervoor dat iedereen zich welkom voelt. Ook stimuleren we elkaar om behulpzaam te zijn, zoals wanneer oudere kinderen de jongere kinderen helpen, bijvoorbeeld door een speelgoedje aan te geven.

We leren de kinderen respect voor elkaar te hebben. Elk kind is uniek en reageert anders, en ik vind het belangrijk dat de kinderen elkaar accepteren zoals ze zijn.

Bij binnenkomst hangen er foto’s van de kinderen die die dag aanwezig zijn, zodat iedereen weet wie er komen spelen. Dit zorgt voor herkenning en een vertrouwde sfeer. De groep is elke dag hetzelfde, waardoor de kinderen vaste vriendjes en vriendinnetjes hebben. Dit biedt rust en structuur, net als het feit dat kinderen minimaal een volledige dag komen, zodat ze de tijd hebben om te wennen.

Wanneer het weer het toelaat, staat de buitendeur open zodat de kinderen vrij kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen spelen. We hebben een aparte opvangruimte aan ons huis, met twee slaapkamers voor de kinderen. Alles is zo ingericht dat de kinderen gemakkelijk bij het speelgoed kunnen. Er zijn ook plekken waar ze zich kunnen terugtrekken, zoals de tafel of de bank, voor rustige activiteiten zoals het lezen van een boekje.

We wisselen het speelgoed regelmatig af, afgestemd op de kinderen die die dag komen. We werken met thema’s, en met elk thema staan er anderen dingen op de themakast. De kinderen mogen zelf kiezen waarmee ze willen spelen, met de regel dat ze eerst het gebruikte speelgoed opruimen voordat ze iets nieuws pakken. Bij specifieke activiteiten, zoals kleien, ben ik erbij om te helpen en ervoor te zorgen dat het eerlijk verloopt.

Feestdagen worden bij ons altijd gevierd met speciale activiteiten. Bij Pasen komt de Paashaas op bezoek, en met Sinterklaas worden we verrast door Sinterklaas en Piet. Verjaardagen zijn een bijzonder moment; het jarige kind krijgt een persoonlijk kroontje, mag kaarsjes uitblazen, trakteren, en krijgt een cadeautje. Zo zorgen we voor onvergetelijke momenten in een liefdevolle omgeving.

Persoonlijke competentie

Persoonlijke competenties hebben voornamelijk betrekking op zelfbewustzijn, zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Deze vaardigheden zorgen ervoor dat kinderen beter in staat zijn om contact te leggen en te onderhouden met leeftijdsgenootjes en volwassenen. Een kind met meer zelfvertrouwen en een hoge mate van zelfstandigheid zal het vertrouwen hebben om nieuwe uitdagingen aan te gaan en problemen op een creatieve wijze op te lossen.

Gastouders dagen kinderen spelenderwijs uit in de ontwikkeling van hun motorische, cognitieve en creatieve vaardigheden. De taalontwikkeling is essentieel om zich te leren uitdrukken en in hun sociale contacten met anderen. Gastouders streven ernaar om kinderen in staat stellen om steeds zelfstandiger te functioneren. Respect voor autonomie van ieder kind is daarbij het uitgangspunt.

Als gastouder hecht ik veel waarde aan persoonlijke aandacht voor elk kind. Ik neem regelmatig één-op-één-momentjes met de kinderen, waarbij ik de tijd neem om naar hen te luisteren en gesprekken te voeren. Dit doe ik zowel individueel als in groepsverband, om een open en veilige communicatie te bevorderen. Ik observeer de kinderen tijdens hun spel en dagelijkse activiteiten om een goed beeld te krijgen van hun ontwikkeling en behoeften. Deze observaties deel ik vervolgens met de ouders, zodat we samen kunnen werken aan de beste ondersteuning voor hun kind.

Ik stimuleer de kinderen om zelfstandig te zijn, passend bij hun leeftijd en ontwikkeling. Zo moedig ik oudere kinderen aan om zelf hun jas aan te trekken, terwijl jongere kinderen hun jas kunnen ophalen. In onze opvang doen we veel knutselactiviteiten, zoals knippen, kleien en kleuren, waarbij de kinderen hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Daarnaast brengen we veel tijd buiten door, in speeltuintjes of in het bos, waar de kinderen kunnen klimmen, springen en hun energie kwijt kunnen. Binnen beschikken we over een Pikler klimrek en steppingstones, die bijdragen aan de ontwikkeling van de grove motoriek.

Tijdens activiteiten probeer ik de kinderen uit te dagen, vooral op gebieden waar ze moeite mee hebben. Dit doe ik door samen nieuwe oplossingen te bedenken of de activiteit op een andere manier aan te bieden. Communicatie met ouders speelt hierbij een belangrijke rol; ik bespreek regelmatig de voortgang en eventuele uitdagingen van hun kinderen.

Bij knutselactiviteiten geef ik de kinderen veel vrijheid om zelf te beslissen hoe ze iets willen maken. Alles is goed, en ze mogen hun eigen creativiteit en fantasie gebruiken. De ruimte is zo ingericht dat kinderen hun verbeelding kunnen gebruiken tijdens het vrije spel, zoals in de poppenhoek of met het keukentje. Ik moedig kinderen aan om problemen eerst zelf op te lossen, maar ik ben altijd in de buurt om te helpen als dat nodig is.

Ik zorg ervoor dat de binnen- en buitenruimtes uitdagende en gevarieerde speelmogelijkheden bieden. Binnen hebben we een klimrek en ander uitdagend speelgoed, terwijl buiten verschillende fietsjes, autootjes, een speelhuisje en een schommel beschikbaar zijn. Het is belangrijk dat de kinderen rekening met elkaar houden, en ik begeleid ze hierbij indien nodig.

Bij individuele activiteiten leren de kinderen zelfstandig te denken en hun fantasie te gebruiken. Bij groepsactiviteiten ligt de nadruk op samen delen en spelen. Als er conflicten ontstaan, probeer ik de kinderen deze zelf te laten oplossen, maar ik bied ondersteuning waar nodig. We bespreken we wat we hebben gedaan of wat er is gebeurd en wat we ervan hebben geleerd. Dit reflectiemoment helpt de kinderen om na te denken over hun gedrag en hoe ze in de toekomst anders kunnen handelen. Ik geloof dat deze aanpak bijdraagt aan hun persoonlijke groei en sociale vaardigheden.

Sociale competentie

Voor kinderen is het belangrijk om op jonge leeftijd sociale kennis en vaardigheden te ontwikkelen, zoals communiceren en samenwerken, maar ook het aangaan van conflicten met anderen en het bedenken van oplossingen hierin. Het op jonge leeftijd aanleren van deze sociale competenties zorgt ervoor dat het kind op latere leeftijd hier bewuster mee om kan gaan. Gastouderopvang is qua sociale interactie voor kinderen een mooie basis om spelenderwijs sociale kennis en sociale vaardigheden aan te leren. De gastouders streven ernaar om de kinderen steeds zelfstandiger relaties met anderen op te bouwen en te onderhouden.

In mijn gastouderopvang hecht ik veel waarde aan het ontwikkelen van sociale competenties bij de kinderen. Het is belangrijk dat de kinderen elkaar leren zien als unieke individuen met hun eigen kwaliteiten en interesses. Door groepsactiviteiten te organiseren, help ik de kinderen om te ontdekken waar ze goed in zijn en om hen te ondersteunen bij de dingen die ze nog moeilijk vinden. Hierbij krijgt elk kind de aandacht die het nodig heeft, en ik zorg ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt.

Een vast onderdeel van onze dag zijn de momenten aan tafel. Hieraan nemen alle kinderen deel, ook de jongste, die vaak aandachtig toekijken. Door activiteiten te verzinnen waar iedereen aan mee kan doen, stimuleer ik de interactie tussen de kinderen. Dit helpt hen om elkaar beter te leren kennen en om vriendschappen op te bouwen.

Ik besteed veel aandacht aan het ontdekken van de interesses van de kinderen. Als ik merk dat twee of meer kinderen dezelfde interesse delen, organiseer ik activiteiten die daarop aansluiten. Dit bevordert niet alleen hun betrokkenheid, maar helpt ook om gemeenschappelijke grond te vinden en samen plezier te beleven.

Het hanteren van een vast dagritme zorgt voor voorspelbaarheid en veiligheid. Kinderen weten wat ze kunnen verwachten en voelen zich daardoor meer op hun gemak om zichzelf te zijn. Tijdens tafelgesprekken over verschillende thema’s worden kinderen aangemoedigd om hun eigen ideeën en meningen te delen. Dit bevordert respect, waar ieder kind de kans krijgt om gehoord te worden en te leren van de anderen.

Door gezamenlijke activiteiten, zoals opruimen of de tafel dekken, leren kinderen samen te werken en verantwoordelijkheid te delen. Grotere kinderen helpen vaak de jongere kinderen, bijvoorbeeld door speelgoed aan te reiken of te helpen met het uittrekken van schoenen. Dit soort momenten zijn waardevolle kansen voor kinderen om sociale vaardigheden te oefenen, zoals geduld hebben, elkaar helpen, en beurtelings spreken.

Bij conflicten moedig ik de kinderen aan om eerst zelf een oplossing te vinden. Als dit niet lukt, breek ik in om hen te begeleiden. Ik bespreek met de kinderen wat er misging en hoe ze het beter kunnen aanpakken, soms individueel en soms in groepsverband. Het is belangrijk dat kinderen leren om elkaar uit te laten praten en te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Dit bevordert wederzijds begrip en empathie.

De inrichting van de opvang, met speelhoeken zoals de poppenhoek en het keukenhoekje, biedt mogelijkheden voor rollenspellen en fantasierijk spel. Dit draagt bij aan hun sociale ontwikkeling, doordat ze in verschillende rollen leren om samen te werken en te communiceren. Ik let erop dat er niet te veel speelgoed tegelijk beschikbaar is, zodat de kinderen leren om te delen en op hun beurt te wachten.

Normen en waarden

Wat iemand belangrijk vindt of niet, is voor iedereen anders. Normen en waarden kunnen daarom voor iedereen anders zijn. Bij de opvoedign van het kind spelen normen en waarden een belangrijke rol. Gastouders streven er naar om kinderen de stimuleren om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde normen en waarden in de samenleving, met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve deelname aan de maatschappij.

In mijn gastouderopvang staan normen en waarden centraal in de dagelijkse omgang en opvoeding van de kinderen. Een belangrijke basis is het rekening houden met elkaar, wat onder meer betekent dat we elkaar uit laten praten, een vertrouwensrelatie opbouwen, en afspraken nakomen. Als gastouder geef ik hierbij het goede voorbeeld en zorg ik voor een omgeving waarin respect en begrip voor elkaar centraal staan.

Elk kind is uniek, met eigen voorkeuren, talenten, en temperament. Ik respecteer deze verschillen en moedig de kinderen aan om hetzelfde te doen. In de groep benoemen we regelmatig deze verschillen, zodat kinderen leren om de diversiteit binnen de groep te waarderen. Dit draagt bij aan een cultuur waarin ieder kind zich geaccepteerd voelt.

Ik beloon positief gedrag om de kinderen te stimuleren goede keuzes te maken. Wanneer kinderen zich respectvol en behulpzaam gedragen, krijgen ze complimenten en positieve aandacht. Negatief gedrag wordt gecorrigeerd. Ik neem het kind apart, bespreek wat er is gebeurd en leg uit waarom het gedrag ongewenst is. Samen zoeken we naar oplossingen, zodat het kind kan leren van de situatie.

De samenwerking met ouders is belangrijk in het handhaven van normen en waarden. Ik bespreek regelmatig met de ouders wat zij belangrijk vinden en zorg ervoor dat de waarden van thuis en de opvang op één lijn liggen. Duidelijke communicatie en het nakomen van afspraken zijn belangrijke aspecten van onze dagelijkse routine. Ik leg de kinderen uit hoe ze op een nette manier iets kunnen vragen en herinner hen eraan om te wachten met praten totdat de ander is uitgepraat. Deze regels en verwachtingen herhaal ik vaak, zodat ze duidelijk en vertrouwd zijn voor de kinderen.

Elke dag houden we kringgesprekken aan tafel. Dit zijn waardevolle momenten waarop iedereen de kans krijgt om te spreken en te luisteren. We bespreken wat er die dag is gebeurd, wat de plannen zijn, en hoe we ons voelen. Door deze gesprekken leren de kinderen om elkaar te respecteren en de verschillen tussen elkaar te accepteren. Bij conflicten neem ik de betrokken kinderen apart om het probleem op een rustige manier op te lossen. We bespreken wat er is gebeurd, hoe het anders had gekund, en maken afspraken voor de toekomst. Dit helpt de kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden en om conflicten op een constructieve manier te benaderen.

Daarnaast gelden er duidelijke gedragsregels in de opvang. Bijvoorbeeld, niet met speelgoed gooien en eerst opruimen voordat je iets nieuws pakt. Deze regels helpen om een ordelijke en veilige omgeving te behouden, waarin kinderen leren om respectvol met elkaar en hun omgeving om te gaan.

Dagindeling

 

De dag begint met het brengen van de kinderen voor 9:00. Dit is een belangrijk moment, omdat we dan na 9:00 uur gezamenlijk met de dagactiviteiten kunnen beginnen. voor de kinderen die voor 8:00 komen, start de dag met een wandeling naar de basisschool om mijn zoon te brengen.

 

Ochtendactiviteiten

  • 9:30 – Tafelmoment: We beginnen de dag samen aan tafel, waar we het “Hallo allemaal” liedje zingen. Dit is een moment waarop iedereen elkaar welkom heet en we praten over wat iedereen heeft meegemaakt. We bespreken ook het thema waar we op dat moment mee bezig zijn.

  • Na het tafelmoment: We trekken eropuit met de bakfiets, vaak naar het bos of een speeltuintje, om te genieten van de buitenlucht en lekker te bewegen.

  • 11:15 – Lunchtijd: Terug van onze uitstapjes, gaan we weer aan tafel om een broodje te eten.

    Middagactiviteiten

  • 11:45 – Slaapmoment: Na de lunch breng ik de kinderen die nog een middagslaapje nodig hebben naar bed. De kinderen die niet slapen, spelen samen of doen gezamenlijk activiteiten.

  • 13:30 – Wakker worden: De kinderen die slapen worden gewekt, zodat ze voldoende tijd hebben om rustig wakker te worden.

  • 13:50 – Schoolrun: We lopen naar de basisschool om mijn zoon op te halen. Middag en Vrij Spel

  • 14:30 – Snacktijd: Na terugkomst eten we fruit en een cracker aan tafel. Dit is ook een moment voor een knutselactiviteit of andere creatieve bezigheden. Daarna is er tijd voor buiten spelen of vrij spel binnen.

  • 16:30 – 17:30 – Ophalen: De kinderen worden in dit tijdsbestek opgehaald. Vaak hebben we een rustig afsluitend moment aan tafel, zoals het lezen van een boek, kleien of puzzelen.

    Flexibiliteit en Aanpassing

    De dagindeling kan iets variëren, afhankelijk van de slaapjes van de baby’s. Hoewel we proberen de baby’s zoveel mogelijk bij de groepsactiviteiten te betrekken, volgen zij ook hun eigen dagschema. Deze structuur zorgt ervoor dat elk kind de juiste zorg en aandacht krijgt, passend bij zijn of haar behoeften.

Maximum aantal kinderen

De leeftijdsopbouw van de kinderen is belangrijk en wettelijk vastgelegd.
De maximering ten opzichte van de verschillende leeftijden is genormeerd volgens onderstaand overzicht:

  • 6 kinderen tegelijk jonger dan 13 jaar; –
  • 5 kinderen tegelijk jonger dan
  • 4 jaar; – 4 kinderen tegelijk jonger dan 2 jaar;
  • 2 kinderen tegelijk jonger dan 1 jaar.

Achterwacht

Een gastouder moet voorzien zijn van een achterwacht; dit is iemand die binnen 15 minuten bij de gastouder aanwezig kan zijn in het geval van een calamiteit.
De achterwacht zorgt voor de andere kinderen zo lang de gastouder bij de huisarts/tandarts of in het ziekenhuis is.

Mijn moeder Heleen Hoving – Begeman is dagelijks mijn achterwacht. Haar telefoonnummer is 0598-468697

Vaccinaties

Tijdens de kennismaking wordt gevraagd of het kind wordt ingeënt volgens het Rijksvaccinatieprogramma.
Uitbraken van ziekten die zijn opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma worden door het gastouderbureau gemeld aan de GGD of het RIVM.

Ik accepteer liever geen ongevaccineerde kinderen omdat ik werk met baby’s en deze zijn nog niet geheel ingeënt tegen ziekten.

Protocol kindermishandeling en grensoverschrijdend gedrag

De Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld is een stappenplan dat speciaal is gemaakt voor

de sector kinderopvang en een aantal overige beroepsgroepen. Het stappenplan beschrijft op welke

wijze er gehandeld moet worden bij vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld. Dit

reikt van het signaleren en het delen van de zorgen met ouders tot aan het melden bij Veilig Thuis en

het organiseren van hulp.

Ik hanteer hierin het protocol Kindermishandeling en Grensoverschrijdend gedrag van het

gastouderbureau.

Stagebeleid

Wanneer ik stagiaires begeleid tijdens de opvang, dan doe ik dit via de richtlijnen van het gastouderbureau.

Privacyverklaring

Als gastouder hecht ik veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In deze Privacyverklaring wil ik heldere en transparante informatie geven over hoe ik omga met persoonsgegevens.

Ik doe er alles aan om uw privacy te waarborgen en ga daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. Ik houd mij in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Dit brengt met zich mee dat ik in ieder geval:

  • uw persoonsgegevens verwerk in overeenstemming met de doestelling(en) waarvoor deze

    zijn verstrekt, deze doelstelling(en) en type persoonsgegevens zijn beschreven in deze

    Privacyverklaring;

  • verwerking van uw persoonsgegevens beperk tot enkel die gegevens welke minimaal nodig

    zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt en in het bijzonder voor een correcte

    en verantwoorde uitvoering van gemaakte afspraken;

  • zal vragen om uw uitdrukkelijke toestemming als ik deze nodig heb voor de verwerking van

    uw persoonsgegevens;

  • passende technische en organisatorische maatregelen heb genomen zodat de beveiliging van

    uw persoonsgegevens gewaarborgd is;

  • geen persoonsgegevens doorgeef aan andere partijen, tenzij ik daarvoor uw toestemming

    heb en dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;

  • op de hoogte ben van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens, u hierop wil wijzen en

    deze respecteer.

Verwerking van persoonsgegevens van klanten of leveranciers

Persoonsgegevens worden verwerkt ten behoeve van de volgende doeleinden: • Administratie;
• Communicatie over de opdracht.

De grondslag voor deze persoonsgegevens is het contract tussen de ouders en de gastouder ten behoeve van de opvang van de kinderen van de ouders. Voor de bovenstaande doeleinden kan ik persoonsgegevens van u vragen welke vermeld worden op het koppelingsformulier en het formulier ten behoeve van de aanvullende opvangafspraken. Uw persoonsgegevens worden door mij opgeslagen ten behoeve van bovengenoemde verwerking(en) gedurende de looptijd van de overeenkomst en daarna alleen in de financiële administratie voor maximaal 7 jaar.

Verstrekking aan derden

Uw gegevens worden nooit aan derden verstrekt, tenzij u daarvoor vooraf toestemming heeft gegeven.

Minderjarigen

Ik verwerk enkel en alleen persoonsgegevens van minderjarigen (personen jongen dan 16 jaar) indien daarvoor schriftelijke toestemming is gegeven door de ouder, verzorger of wettelijke vertegenwoordiger.

Bewaartermijn

Ik bewaar persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt dan wel op grond van de wet is vereist.

Beveiliging

Ik heb passende technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens van u te beschermen tegen onrechtmatige verwerking, zo heb ik bijvoorbeeld de volgende maatregelen genomen;

  • het hanteren van een gebruikersnaam en wachtwoord voor PortaBase;

  • het hanteren van een inlogcode op de voor de opvang gebruikte telefoon;

  • het hanteren van een inlogcode op de voor de opvang gebruikte computer;

  • het voor buitenstaanders niet toegankelijk maken van de privacy gevoelige gegevens in de

    opvangmap.

    Rechten omtrent uw gegevens

    U heeft recht op inzage, rectificatie of verwijdering van de persoonsgegevens welke ik van u ontvangen heb.
    Mag ik uw persoonsgegevens verwerken op basis van een door u gegeven toestemming hiertoe, dan heeft u altijd het recht deze toestemming in te trekken.

    Klachten

    Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vraag ik u hierover direct contact met mij op te nemen. Komen wij er samen niet uit dan vind ik dit natuurlijk erg vervelend. U heeft altijd het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.